neděle 28. října 2012

Jak se připravit na maturitu

Ahoj všichni:)
Přeji vám hezkou neděli a vzhledem k počasí, které celou republiku obléhá, jsem se rozhodla napsat takový povídací článek o tom, jak se v rámci možností dobře připravit na maturitu. Vycházím ze svých zkušeností, ze zkušeností mých blízkých kamarádek, takže všechny rady jsou vyzkoušeny i v praxi. Doufám, že se vám článek bude líbit!

Rada nad rady: Maturitou všichni straší, ale není to tak horké, jak to vypadá. (nebo spíše, jak se může na první pohled zdát). Maturita je sice zkouškou ,,dospělosti", ve které máte za úkol předvést to nejlepší z vědomostí nasbíraných za 4 roky, ale není to zkouška, ze které půjdete do pekla nebo do ráje. Věřte mi. Učitelé rádi straší, aby vás přinutili k aktivitě=abyste si sedli k otázkám a knížkám a začali se šprtat. 

1) Dejte na rady učitelů, kteří vás straší-Jakkoliv děsivě to může znít, je to tak. Maturovala jsem z dějepisu, na který jsme měli velmi (VELMI!!) přísnou učitelku. Jednou týdně jsme chodili na přípravný seminář, který začínal v sedm hodin ráno, chodili jsme tam se staženým žaludkem a obavou, kdo to dneska ,odnese". Maturitní otázky jsme si museli vypracovávat sami, měli jsme vždycky týden nebo dva na naučení, pak nás z nich zkoušela. Křičela po nás, že k maturitě se nedostaneme, že pokud se budeme vyjadřovat ,,takhle a takhle", tak na nějakou jedničku můžeme zapomenout, ba co víc, že nás nenechá projít. Všichni jsme byli vystresovaní, došlo i na slzičky...Jenže v onen den D se ona příšerná zlovulná baba ukázala jako paní, která nás vůbec nechtěla potopit, naopak, pomáhala nám, kde se dalo, radila, napovídala a prošli jsme všichni. Někteří s jedničkou a ještě si vysloužili pochvalu ... ;) ;)


2) Pozor na učitele, kteří po vás nic nechtějí-Možná vás jeden takový/taková učí. Hodiny s ním jsou strašně fajn, všechno je v pohodě, nikdo nestresuje, žádné vyhrožování, ale docela příjemný pokec. Ouha. Přesně na tohle jsme doplatili skoro všichni. Ona paní učitelka byla docela benevolentní, takže jsme přípravu na onen předmět docela podcenili. Z jejího předchozího chování jsme usoudili, že maturu ,,dáme", nikdo se v tom nebude moc piplat, hlavně, že tam něco řeknem. POZOR NA TO! Většinou to je přesně naopak (což jsem si ověřila i u jiných studentů). Ti, kteří po vás v průběhu roku nic nechtějí se u maturitní zkoušky můžou ukázat jako pěkní podrazácí, u kterých zastání nenajdete. Nemluvě o odfláknutých otázkách, o kterých nikdo pořádně nic nevěděl, protože ,,učitelka říkala, že to tam říkat ani nemusíme". Byla jsem hodně překvapená, když se mi přesně tohle stalo. Nakonec jsem vyšla z boje s dvojkou, ale byli i tací, kteří na tom byli hůře.

3) Vypracujte si maturitní otázky sami-Vím, že většina studentů si s tvorbou maturitních otázek hlavu neláme, ten vypracuje ono a tamten zase toto, když do dáme dohromady, budeme se mít fajn :) V tomhle směru jsem si vždycky chtěla stát za svým, i když společnému vypracovávání otázek jsem se nevyhla-alespoň jsem si je pak doma pročítala, dopisovala k nim vlastní poznámky a hodně často opravovala. Ne všichni vaši spolužáci jsou pečliví a dostatečně inteligentní na to, aby poznali, že do Národního obrození nepatří Komenský.. (hlavně, že je to čeština, že jo.). Tudíž nespoléhejte jen na ostatní, skupinová práce je fajn, pomáhat si je hezké, ale budete to vy, kterých se budou ptát a výmluva :,, Ale Jana tam napsala toto..", bohužel nepomůže..:(

4) Rozvrhněte si práci-Nikdo po vás nechce, abyste se začali učit od 1.září, ale jistá systematičnost je na místě. Hodně z vás bude mít na jaře plné ruce práce s příjimačkama na vysokou, pokud se chystáte na oblíbený nebo těžký obor, budete se muset připravovat prakticky pořád, takže na to myslete a maturitní otázky si vypracujte raději s předstihem. Vánoční prázdniny jsou k tomu jako stvořeny:)

5) Najděte si vlastní zdroj učení-Někomu vyhovují poznámky vlastní, někdo spoléhá na otázky od spolužáků, jiný se učí třeba přímo z učebnice :) Já jsem si třeba při učení na češtinu vzala papír s maturitníma otázkama, respektive okruhem, k tomu jsem si otevřela skripta/učebnici a podtrhávala si autory a jejich díla+něco k nim. Tímhle stylem jsem si každý večer pročetla pár jmen, která mi zůstala v paměti až do maturity. Nutno říct, že u odborných předmětů tenhle styl nebyl uplatněn, takže přišlo na řadu šprtání..

6)Svaťák-Rada číslo jedna-O svatém týdnu vypněte internet. Já třeba odjela na celý týden na chatu, do toho jsem měla ještě příjimačky, ale i tak jsem byla mimo dosah internetu a jsem za to neskonale vděčná! Učila jsem celý den, s přestávkama na jídlo a nutný relax, po každém okruhu otázek mě kamarádka vyzkoušela, to, co jsem uměla jsem dala pryč a podtrhala si to, co mi do hlavy ještě tak nešlo a to jsem se pak učila.Byla to hrozná otrava a myslela jsem, že mi praskne hlava, ale hnal mě vnitřní motor a ten pocit, že příští týden tam stejně budu muset jít...

7) Nenechávejte vše na poslední chvíli- Opravdu to nedělejte. Den před maturitou jsem měla třeba příjimačky, na které jsem se naštěstí učit nemusela, takže jsem si brala ty maturitní otázky, u kterých mi učivo nešlo do hlavy zas tak dobře a lehce a pročítala jsem si je, opakovala letopočty, jména a data. Den před maturou jsem zjistila, že skoro neumím jednu otázku z dějepisu, ale vzdala jsem to :D

8) Naposled si všechno pročtěte- A pokud je to možné, poproste někoho, aby vás prozkoušel. Stokrát si můžete otázku přečíst, ale zapomenete ji ve chvíli, kdy budete muset MLUVIT!. Přeříkejte si ji vlastními slovy, nemusíte být papouškem a opakovat vše doslova (i když u jistých věcích to nutné je), udělejte si třeba ještě poznámky, ale nesnažte se učit dvacet listů den před zkouškou, na to je fakt pozdě.

9) Nebuďte hysteričtí-Znám slečnu, která se před dveřma maturitní třídy sesunula a začala ječet, že nikam nepůjde, že nic neumí, potom běhala od jednoho čekajícího k druhému a všechny tak dokonale rozhodila, že je zázrak, že všichni (včetně ní, samozřejmě) odmaturovali. Nervozita vás pravděpodobně nemine, ale zkuste se pořádně nadechnout, prohodit pár slov se spolužáky a vypusťte z hlavy myšlenky typu: ,,Já to stejně neudělám, naši mě zabijou apod.". Tak či tak, na tyhle myšlenky nebude čas, protože zkouška probíhá tak rychle, že se nebude stačit divit.

10) Maturita JE fraška-A budu to opakovat pořád. Učit se musíte, ale věřte mi, že u samotné zkoušky řeknete asi tak 40% toho, co jste se naučili. Já třeba mluvila a mluvila, až mě komise zastavila, protože byl konec. No a já byla hrozně překvapená, že jsem ještě neskončila :D Pokud jste se připravovali a učili, maturitu zvládnete, učitelé vám pomohou (v drtivé většině), nikdo vás nechce potopit. Když jsem byla na potítku, tak byl zkoušen můj kamarád, který spletl co se dalo, já osobně bych ho třeba vyhodila, ale k mému překvapení dostal trojku :) a to si podle mě otázku přečetl tak z poloviny..

Takže hlavu vzhůru, máte ještě spoustu času jak se připravit, nestresujte se a nepanikařte, budete na to vzpomínat s úsměvem!
Všem maturantkám a maturantům přeji hodně štěstí!


3 komentáře:

  1. Já jsem ve třeťáku a začínám se bát čím dál víc. Tenhle článek se mi ale moc líbil, jen nevím jak to udělat o svaťáku. Nemám kam odjet :D. Navíc mám problém s tím, že si už třeba vůbec nepamatuju, co jsme se učili v prváku a teď dát ty čtyři roky dohromady v jeden den, to bude vážně peklo :(.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemusíš odejždět, stačí se vyhnout všem rozptylovacím věcem:) Nebooj, já si to taky nepamatovala, ale podle seznamu otázek si to všechno budeš moct v klidu připravit:)

      Vymazat
    2. To bude hodně těžký, když přítel bydlí tři baráky ode mě :D. Uklidňuju se tím, že koukám na některý ty "inteligenty", který tu maturitu taky udělali a přitom se nikdy neučili a celej svaťák byli někde venku. Asi teda neměli zrovna jedničky, ale jako uklidnění, že mě nevyhoděj, to stačí :D.

      Vymazat